سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ |۲۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 2, 2024
کتابخانه و موزه ملی ملک

حوزه/ مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، اهداف و رویکردهای اصلی این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران را در سال ۱۴۰۳ تشریح و بر لزوم توجه به رویکرد «روایت تاریخ» در کنار ارائه آثار گنجینه ملک تأکید کرد.

امیر خوراکیان، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در مشهد اظهار کرد: این مجموعه سیاست‌ها، اهداف و محورهای محتوایی اصلی برنامه‌های امسال خود را بر اساس بررسی بیانات تولیت آستان قدس رضوی در جلسه شورای سیاست‌گذاری این آستان مقدس، وقف‌نامه این مجموعه و همچنین اهدافی که در برنامه کلان آستان قدس رضوی و سایر اسناد بالادستی دیده شده، در ۱۵ بند مشخص کرده است.

تحقق نیات واقف؛ اولویت نخست مجموعه

مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در ادامه گفت: نیات واقف و مندرجات وقف‌نامه کتابخانه و موزه ملی ملک، اولویت نخست این مجموعه است. از این‌ رو تلاش شده تا این امر در تدوین برنامه‌ها به‌طورجدی، مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: سیاست‌های فرهنگی آستان قدس رضوی، اولویت بعدی این مجموعه است که مواردی از این سیاست‌ها اعم از «ترویج معارف قرآن و اهل‌بیت (ع) با محوریت امام رضا (ع)» و «ارتقای اثربخشی و گسترش کمی خدمات و محصولات فرهنگی» و «بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی» با فعالیت‌های این مجموعه بسیار مرتبط است چنان‌که امسال بر روی تولید محصول در حال سرمایه‌گذاری هستیم.

خوراکیان گفت: به‌منظور تولید محصولات چندرسانه‌ای مرتبط با آثار گنجینه ملک، از رویکردهای مهم امسال این مجموعه است. در این راستا، ما همان‌طور که یک اثر ارزشمند تاریخی همچون یک نسخه نفیس را در موزه به نمایش می‌گذاریم، روایت و قصه آن محصول را نیز ارائه می‌کنیم. از این طریق، گران‌بها بودن آن شیء برای مخاطب مشخص می‌شود.

وی افزود: به بیانی دیگر، وقتی فقط به نمایش اثر و معرفی دوره تاریخی آن اکتفا نکرده و ماجرا و قصه آن اثر را نیز برای مخاطبان موزه تعریف می‌کنیم، جذابیت آثار برای مخاطبان دوچندان می‌شود، همچنین در کنار نمایش و معرفی نفایس گنجینه، تاریخ را برای مخاطبان روایت می‌کنیم.

لزوم گسترش ارتباطات بین‌المللی با مراکز مشابه

خوراکیان همچنین اظهار کرد: تقویت ارتباطات کتابخانه و موزه ملی ملک با مراکز مشابه به‌ویژه تقویت نقش بین‌المللی این مجموعه که باید موردتوجه جدی قرار گیرد، از دیگر اهداف برنامه‌های امسال است. در حقیقت، این مجموعه دارای ظرفیت بسیار بالایی برای گسترش ارتباطات بین‌المللی با مراکز مشابه به خصوص، در منطقه است.

وی افزود: همچنین معرفی و تبلیغ کتابخانه و موزه ملی ملک به جامعه و مخاطبان، از دیگر اهداف سال جاری مجموعه است، به خصوص که درخشش و شکوفایی آن تا حدی ناشناخته است، در واقع، میزان شناختی که از کتابخانه و موزه ملی ملک در جامعه وجود دارد با ظرفیت موجود در آن تناسب ندارد.

مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تصریح کرد: از طرف دیگر، این موقوفه به‌مثابه تجلی‌گاه فعالیت‌های فرهنگی و معنوی آستان قدس رضوی در پایتخت است، به عبارتی این مجموعه در کنار نگاهی که به وظایف معمول خود در کتابخانه و موزه دارد، خود را نماینده فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران می‌داند.

وی ادامه داد: به‌این‌ترتیب، این مجموعه علاقه دارد، محل تجلی بسیاری از برنامه‌های عمومی آستان قدس رضوی باشد چنان‌که در سال جاری نیز چندین نشست این آستان مقدس در ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شده است. به طور مثال، به برگزاری نشست خبری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) می‌توان اشاره کرد؛ بنابراین، رویکرد ما این است که کتابخانه و موزه ملی ملک به ویترین فعالیت‌های آستان قدس رضوی در تهران مبدل شود.

بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در مجموعه
خوراکیان از بهینه‌سازی فضاها و امکانات و افزایش بهره‌وری به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های امسال کتابخانه و موزه ملی ملک نام برد و توضیح داد: این مجموعه دارای فضاها و سالن‌هایی است که درگذشته کارکرد بسیاری داشته است، اما در گذر زمان باتوجه‌به تحولات اجتماعی و حوزه فناوری، کارکرد گذشته خود را ازدست‌داده است.
وی افزود: به طور مثال، این کتابخانه دارای تالارهای بزرگ مطالعه است، اما ازآنجایی‌که امروز صورت‌مسئله مطالعه در جامعه فرق کرده و از تعداد افرادی که از این فضاها استفاده می‌کردند، کاسته شده است، درصدد بازنگری بر روی چگونگی استفاده بهتر از این فضاها هستیم که این امر ممکن است به تغییر کاربری آن‌ها، منتهی شود.
مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بیان کرد: موضوع مهم بعدی موردتوجه این مجموعه در سال جاری، مسئله فناوری‌های نوین است که امروزه نیز در دنیا نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد. در واقع، در حال بررسی هستیم که ظرفیت استفاده از ابعاد این فناوری‌ها در چه محل‌هایی در کتابخانه و موزه ملی ملک وجود دارد.
وی ادامه داد: بی‌شک پیاده‌سازی این اقدام، آسان نبوده و به دانش، مهارت و تجربه نیاز دارد. در این میان، در تلاش هستیم تا این مسیر را با وجود موانع آن در کشور طی کرده و بتوانیم از فناوری‌های جدید؛ چه در حوزه بازی‌واری یعنی واردکردن بازی‌واری‌ها (Gamification) در موزه و کتابخانه، چه در بحث اِن.اِف.تی در خلق اثر معنوی از محصولات گنجینه و چه در حوزه ابزارهای نمایش آثار و در ویترین‌های مجموعه، استفاده کنیم.

تقویت هویت ایرانی - اسلامی

خوراکیان گفت: علاوه ‌بر این موارد، تقویت هویت ایرانی - اسلامی به‌ویژه برای نسل جوان، معرفی سنت حسنه وقف، تقویت وجوه تمایز کتابخانه و موزه ملی ملک با سایر مجموعه‌های مشابه، جذب و تعامل با استادان، فرهیختگان و هنرمندان و صیانت از آثار و نفایس و ارتقای استانداردها و ضریب نگهداری در کتابخانه و موزه ملی ملک، از جمله در حوزه‌های مرمت، صحافی و... از دیگر اهداف این مجموعه است.

وی اضافه کرد: همچنین تحقق برنامه‌های ترکیبی میان موزه، کتابخانه و رویدادها، مورد توجه این مجموعه قرار دارد. به طور مثال، برنامه‌های مجزا در کتابخانه و موزه یا برگزاری یک رویداد را به یکدیگر پیوند می‌زنیم تا اقدامات برآیند بهتری داشته باشد.

خوراکیان در پایان خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از برنامه‌ها و تجربیات موفق در سال‌های گذشته نیز همچنان مورد توجه کتابخانه و موزه ملی ملک قرار دارد. در واقع، ما با وجود آنکه صحبت از نوآوری و برنامه‌های جدید می‌کنیم، اما اقدامات خوب و ارزشمند گذشته مجموعه را نادیده نمی‌گیریم. به عبارتی از آن‌ها صیانت کرده و آن اقدامات را نیز با تمام توان ادامه می‌دهیم.

گفتنی است: کتابخانه و موزه ملی ملک توسط حاج حسین آقا ملک، واقف بزرگ معاصر کشور در سال ۱۳۱۶ شمسی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر به نشانی «تهران، خیابان امام خمینی(ره)، خیابان سی تیر، خیابان یارجانی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)»، آماده خدمات‌رسانی به دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی ـ ایرانی است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha